Google heeft zich door de jaren heen geëvalueerd, waar in het recente verleden een toppositie kon worden bereikt met een paar uurtjes linkbuilding per maand, kom je daar als internet marketeer nu niet meer mee weg. Linkjes op een linkpagina zijn al lang niet meer voldoende om die eerste positie in Google te bereiken. Overigens is dat ook afhankelijk van de concurrentie op een zoekwoord. We besteden in dit artikel aandacht aan het gevaar van een linknetwerk en waarom het beter is unieke artikelen te schrijven.

Linkbuilding tot 2013

Tot 2013 hielden de meeste linkbuilders zich bezig met het verwerven van linkjes op linkpagina’s van websites. Op zich is dat niet verkeerd en kan het geen kwaad als het op de juiste manier wordt gedaan. Doorgaans moet je in ruil voor het linkje op de linkpagina een linkje terug plaatsen op de eigen website of op een andere website. De meeste linkbuilders weten dat een wederzijdse link weinig effect heeft, vandaar dat wordt gekozen voor een ABC-linkruil. De C-website kan echter voor problemen zorgen.

Website B linkt naar A, op zijn beurt link website C naar B, hierdoor wordt website A bevoordeeld. Sommige marketeers maken echter de fout door met website C ook te linken naar website A. Nu kan dat niet zoveel kwaad als dat eenmaal gebeurt, maar wel als dat met vijf of tien websites gebeurt, ofwel een linknetwerk. Vroeg of laat merkt Google de structuur van het linknetwerk op en wordt alle waarde bijna gedevalueerd. Nieuwe linkjes die buiten het netwerk om worden geplaatst zogen nauwelijks voor effect, want Google wil eerst dat het linknetwerk ongedaan wordt gemaakt.

In de meeste gevallen krijg je geen officiële penalty van Google, maar ze verwachten wel dat je de rotzooi opruimt. Een ABC-linkruil hoeft op zich niet gevaarlijk te zijn, maar wel als het verkeerd wordt gedaan. Overigens is het ook verstandig de websites te verspreiden over verschillende servers. Toch is het nog verstandiger over te stappen naar het schrijven van unieke artikelen.

Linkbuilding anno 2014

Zoekmachines als Google houden van unieke verse content en ze houden er nog meer van als de content wordt gedeeld via de sociale media. Dat betekent dat je lezers moet interesseren, waardoor ze niet snel wegclicken en jouw artikel delen via Facebook of Twitter.

Daarnaast moet je in een artikel over bijvoorbeeld telefonieabonnementen niet twee links plaatsen, waarvan de eerste link gaat naar telefoonwinkel A en de tweede link naar telefoonwinkel B, dit is niet helemaal natuurlijk. Telefoonwinkel A gaat namelijk niet een artikel publiceren voor zichzelf, waarin ook de concurrent wordt gepromoot. Het kan wel dat je in het artikel linkt naar de producent van de telefoon, aangezien deze zich bevindt in een andere tak van sport.

Linkbuilding uitbesteden

Mocht je meer informatie willen hebben over linkbuilding of over het maken van websites, dan kan je natuurlijk Google raadplegen, maar je kunt ook contact opnemen met E-Quotations, een internet marketeer die zich bezighoudt met de zojuist genoemde werkzaamheden.