Duurzaamheid is het ideale visitekaartje. Een bedrijf dat verantwoord omgaat met de omgeving kan dit gebruiken in zijn corporate communicatie. En hoewel duurzaamheid ook veel wordt misbruikt, het zogenaamde greenwashing, is er veel te winnen door grote issues aan te pakken. Een van grootste? Zakelijk afval.

In Nederland produceert de particulier net geen 10 kilo afval per week. Zakelijk ontbreken veel cijfers omdat er veel categorieën zijn. Zo kan bedrijfsafval uit papier en karton bestaan maar ook uit chemisch of dierlijk afval. De verwerking van deze soorten verschilt natuurlijk. Afval als papier en karton is perfect te recyclen maar dit wordt pas koste efficiënt als alles gescheiden wordt ingezameld en verwerkt. Chemisch afval is veel minder makkelijk te recyclen en de verwerking ervan is duur.

Zakelijk kan er vaak beter gescheiden worden maar nog veel belangrijker, er kan minder geproduceerd worden. Minder afval scheelt direct in de portemonnee.  People, planet en profit, de 3 P´s, komen steeds vaker naar voren als MVO pijlers. Het klinkt cynisch om het thema duurzaamheid in te zetten als PR-tool, maar eigenlijk is er sprake van een win-win situatie. Door aandacht te besteden aan de manier van produceren en het opwekken van energie wordt het milieu minder belast en tegelijkertijd zullen mensen eerder bereid zijn om een dergelijk product aan te schaffen. Uiteraard speelt op dit moment prijs nog een belangrijke rol, omdat duurzame producten vaak duurder zijn, maar het zal een kwestie van tijd zijn voordat steeds meer producenten het duurzame visitekaartje gaan gebruiken.