Sommige ondernemers slagen erin in Nederland voet aan de grond te krijgen waarna vaak voorzichtig naar het buitenland gekeken gaat worden. Een mooie stap vooruit hoewel er voorbeelden te over van gefaalde buitenlandse avonturen.  Hoe voorkom je een flop? Lees onderstaande tips en voorkom de veelgemaakte fouten van anderen.

Punctualiteit

Niet iedereen hecht evenveel waarde aan op tijd komen en je precies aan de afspraken houden. Zo zijn de Britten erg gesteld op hun tijd en plannen vooruit. De Engelsman kan zomaar te vroeg op afspraken verschijnen. Duitsers spannen de kroon, onze oosterburen zijn het meest punctueel van iedereen. Ze plannen zeer zorgvuldig en te laat komen komt de zakelijke relatie nooit ten goede. Ben je te laat voor een afspraak? Kondig dit aan en stel desnoods voor de afspraak te verzetten als je meer dan 15 minuten te laat bent.

zakendoen-buitenland

Anders is dit ten zuiden van ons. In Frankrijk en Spanje is het heel normaal dat men te laat op een afspraak verschijnt. Ook neemt men hier meer de tijd om ontspannen zaken te doen. Desnoods met een lange lunch of diner om elkaar beter te leren kennen.

Kledingvoorschrift

Waar we in Nederland steeds informeler gekleed gaan, is dit elders nog wel eens anders. In Nederland krijgen sommige medewerkers het voor elkaar om op crocs op de werkvloer te verschijnen, in een land als Duitsland is dit (gelukkig) uit den boze. De Duitser is formeel en houdt van degelijkheid. Maak hierop dus een veilige keus en probeer niet opvallend uit de hoek te komen met een soort statement. Een das bij een pak hoort er hier gewoon nog bij. Dit geldt vaak ook voor landen als China en Spanje. In dit laatste land houden ze van wat opzichte merken. Een merkje mag best gezien worden. Denk aan handtassen voor de vrouw en de das voor de man. Maar ook in Spanje is men relatief formeel.

In Frankrijk en Italië is men bovenmatig modebewust. Pakken zitten vaak strakker en worden vaker op maat gemaakt dan in Nederland. En waar in Nederland het jasje (van een pak) al snel over de stoel wordt gegooid houden de Fransen en Italianen dit gewoon de hele dag aan. De Fransman associeert een blauw overhemd met onwetendheid. De rekruten in het Franse leger dragen namelijk deze kleur. En wit overhemd onder een pak is de meest veilige keuze. Overal in Europa verschillen de voorschriften een beetje van elkaar. Maak veilige keuzes die niet teveel opvallen.

Privé

In vooral Zuid-Europese landen is het mixen van zakelijk en privé gewoner dan in Noord Europa. In het Noorden komt met sneller ‘to the point’ waar ze in het Zuiden meer op zoek gaan naar een klik. Een zakelijk diner draait in Italië dan ook vaak uit op gesprekken over vrienden en familie en de zaken worden vooruit geschoven voor een nieuwe afspraak. Probeer in Italië dan ook niet te snel over te gaan of zakendoen maar neem de tijd om iemand privé te leren kennen.

In Frankrijk wordt het zakendoen vaak om gemengd met privé. De Fransman praat graag over kunst en over het land, meng je hierin maar geef alleen je mening als je deze kunt onderbouwen. De Fransman is trots en zijn cultuur heeft ie hoog zitten. Een Duitser plant en houdt van structuur. Hier zullen gesprekken niet zo snel afdwalen naar privé maar formeler blijven. Ook in Engeland houdt men zakelijk en privé liever gescheiden.

Taal en vertalen

Uiteraard is taal van groot belang. We denken als Nederlander altijd een aardig woordje Engels te spreken maar toch vallen we snel door de mand in het Verenigd Koninkrijk. Een vertaalbureau of tolk is zo gek nog niet. Zakelijk communicatie legt vaak de basis voor een relatie, nog voor de ontmoeting heeft plaats gehad. Aangezien men in het ene land formeler handelt dan in het andere, moet de communicatie hierop worden ingesteld. Een Amerikaan is wat vergevingsgezinder wanneer taalfouten worden gemaakt dan een Engelsman. Bij de Brit ontstaat er al snel een misverstand, zeker wanneer je ziet hoe de Brit stellingen vaak afzwakt.

Neem de taal serieus en wordt niet overmoedig dat je de taal meester bent. Een professional kan vaak het verschil maken en laten zien dat je moeite doet om je zo goed mogelijk te presenteren. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Internationaal zakendoen is van veel meer factoren afhankelijk. Deze 4 tips zijn slechts het topje van de ijsberg. Over het algemeen dien je je in te lezen in de gebruiken van een land. Neem de tijd om je voor te bereiden. Dit voorkomt het maken van veelgemaakte fouten en vergroot je kans van slagen in het buitenland.