Bij het starten van een bedrijf komt veel kijken. Heb je bijvoorbeeld de financiering al rond, of moet je nog een ondernemingsplan schrijven om startkapitaal (mogelijk via crowdfunding?) bij elkaar te krijgen? Heb je al een BTW-nummer en ben je al ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Heb je al een pakkende bedrijfsnaam en een mooi logo? Zoveel to-do’s dat je bijna zou vergeten dat het natuurlijk allemaal draait om potentiële klanten die je producten of diensten gaan afnemen. En hoe laat je deze doelgroep dan zo snel mogelijk kennis maken met je bedrijf en zorg je dat ze geïnteresseerd zijn? Lees enkele tips om je bedrijf te promoten.

Maak jezelf (letterlijk) bekend

Wat vooral bij zzp’ers echt onmisbaar is, is een visitekaartje met al je contactgegevens. Mensen die je ontmoet (tijdens bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst) onthouden je naam beter en kunnen verdere informatie over je bedrijf opzoeken of je bereiken voor verdere vragen. Voor beurzen of evenementen zijn ook naambadges voor jezelf of je medewerkers aan te raden. Door een naambadge met je (bedrijfs)naam en een logo herinneren mensen zich dit gemakkelijker dan wanneer ze alleen een naam horen. Leuk om te weten is ook nog eens dat als mensen elkaar bij naam kennen, ze sneller geneigd zijn zaken te doen. Uiteraard kan voor een professionele uitstraling van je medewerkers, ingehuurde krachten of jezelf ook nette en verzorgde bedrijfskleding niet ontbreken.

Trek de aandacht van potentiële klanten

Wanneer de bedrijfsactiviteiten meer aandacht verdienen dan je eigen persoon (denk maar eens aan een cateringbedrijf of kapper) zijn visitekaartjes minder belangrijk. In deze gevallen kan je dan ook beter flyers of folders met daarop aanvullende informatie en een introductieactie laten bedrukken om de doelgroep te bereiken. En denk ook eens aan promotieartikelen met de bedrijfsnaam en logo die interessant zijn voor je doelgroep. Trendy en hippe jongeren? Een opvallende canvastas. Ouders met kinderen? Kleurplaten of een bal. Sponsoring kan ook erg effectief zijn, als je een evenement hebt waar veel leden van je doelgroep samenkomen. Om niet op te gaan in de massa en drukte is het wel van belang mensen te triggeren met bijvoorbeeld een prijsvraag of vervolgactie waardoor mensen jou of je bedrijf onthouden.

Het groeiende belang van online promotieactiviteiten

De vakkundigheid en betrouwbaarheid van een bedrijf wordt steeds meer afgemeten van de professionaliteit van de website. Handig ook natuurlijk voor informatie over het bedrijf, bezoekinformatie, unique selling points en prijsinformatie. Met enige kennis maak je een website zelf, maar ook het laten maken hoeft tegenwoordig niet meer erg duur te zijn. Naast je eigen website zijn ook de social media steeds belangrijker. Mensen hechten immers steeds meer waarde aan de mening van hun sociale netwerk, en binnen dat netwerk zijn mensen vaak geïnteresseerd in dezelfde producten en diensten. Met een pagina op Facebook kun je kortingsacties snel en goedkoop onder de aandacht van de doelgroep brengen, en hierop kunnen mensen ook hun ervaring met je bedrijf delen.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Uniqprint.nl