Het slagen of falen van iedere business is voor het grootste deel afhankelijk van de bekwaamheid om nieuwe klanten te vinden. Voor slotenmakers betekent dit dat naast de kennis van hun ambacht ook een kennis van marketing bijdraagt aan het succes van hun slotenservice. Omdat de meeste kleine ondernemers met een ambachtsberoep hier nog te weinig van weten hebben we een succesvolle slotenmaker in Amsterdam gevraagd om een aantal marketing tips te delen.

SEO – zoekmachine optimalisatie

De tijden dat mensen de Gouden Gids erbij pakten om een slotenmaker te vinden zijn lang verdwenen. Tegenwoordig gebruiken mensen zoekmachines als Google om te zoeken naar bedrijven die lokale diensten aanbieden. SEO staat voor search engine optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Door het toepassen van SEO technieken op een website zorg je ervoor dat deze beter gevonden wordt in Google wanneer mensen zoeken naar bijvoorbeeld slotenmaker Amsterdam. Dat je website hier gevonden wordt is enorm belangrijk omdat de mensen die in Google zoeken naar een slotenmaker overduidelijk op dat moment je diensten nodig hebben.

Adwords – zoekmachine adverteren

Het nadeel van SEO is dat het resultaat van deze technieken lang kan duren. Zeker in een grote stad als Amsterdam waar er vele slotenmakers zijn die allen concurreren voor de paar plekken op de eerste pagina van Google. Er is echter een manier om direct in de zoekmachine gevonden te worden en dat is met de advertenties van Google Adwords. Dit zijn de drie bovenste websites en de websites rechts op de pagina van de Google zoekresultaten. Je kunt in Adwords bieden op de meest gezochte zoekwoorden in jouw regio en hiervoor betaal je dan per klik. Dit betekent dat iedere keer als iemand op je advertentie klikt dat je een bepaald bedrag betalen. Het bieden werkt als een soort van veilingsysteem waarbij degene met het hoogste bod bovenaan komt te staan. Het nadeel van Adwords is wel dat dit snel te duur kan worden. Weet dus goed wat je te besteden hebt voor het binnenhalen van een klant om nog altijd winst te kunnen blijven maken.

Facebook adverteren

Een andere manier van online adverteren die slotenmakers kunnen toepassen is het adverteren in Facebook. Hoewel deze vorm van adverteren een stuk minder effectief is, dan in de zoekmachines gevonden worden op het moment dat iemand naar een slotenmaker zoekt, biedt Facebook toch ook een aantal interessante manieren om potentiele klanten te bereiken. Facebook geeft je namelijk een aantal unieke mogelijkheden om bepaalde groepen mensen te bereiken. Voor slotenmakers is vooral de optie interessant waarbij je advertenties op mensen kunt richten in een bepaalde regio die recent verhuisd zijn.