Online marketing is een erg brede vorm van marketing. Er komt namelijk zeer veel kijken bij het realiseren van dat felbegeerde plekje hoog in de zoekmachine. Factoren die hier een belangrijke rol bij spelen zijn een goede website, een sterk linkprofiel en het correct toepassen van SEO. Maar hoe werkt dit? Het is namelijk erg leuk om te zeggen dat je een goede website hebt, maar deze valt niet binnen een halve dag te bouwen. Het correct toepassen van online marketing kost namelijk zeer veel tijd, zeker als je er eigenlijk geen verstand van hebt. De oplossing? Het inhuren van een online marketing bureau! Maar welk online marketing bureau past het best bij jouw website? Er zijn namelijk zoveel online marketing bureaus dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Om de keuze toch iets gemakkelijker te maken vind je in dit artikel een aantal handige tips. Zo heb je in no-time het beste online marketing bureau die je zal ondersteunen bij al je online wensen!

Wat doet een online marketing bureau?

Online marketing bureau’s verlenen een breed scala aan diensten op gebied van internet marketing. Toch verleent niet ieder online marketing bureau dezelfde diensten. Zo is het ene bureau gespecialiseerd in social media terwijl het andere bureau zich enkel bezig houdt met zoekmachine optimalisatie. De meest voorkomende diensten van online marketing bureau’s zijn:

  • Webbuilding en optimalisatie
  • Webdesign
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Social media
  • Online advertising
  • Google Adsense
  • Google Analytics (SEA)
  • Inbound marketing

Hoe kies je het beste online marketing bureau?

Zoals eerder vermeld, wordt een ondernemer geconfronteerd met een lastig dilemma als het gaat om het kiezen van een online marketing bureau. Echter is niet elk online marketing bureau hetzelfde. Zo zijn er veel online marketing bureaus die gespecialiseerd zijn in een bepaalde branche.

Om de keuze iets gemakkelijker te maken vind je hier een aantal richtlijnen waar je rekening mee kunt houden bij de keuze van een online marketing bureau:

  • Zoek een bedrijf dat op maandelijkse basis laat zien wat voor werkzaamheden ze verricht hebben en wat hier het resultaat van is. Als een bedrijf niet duidelijk laat zien wat er gedaan wordt, kun je er op rekenen dat het geen zuivere koffie is.
  • Vraag of het bureau eerdere projecten kan laten zien, zodat je er zeker van bent dat ze weten wat ze doen.
  • Vraag om eventuele referenties. Zo kun je aan klanten navragen hoe de samenwerking met het bureau is verlopen.
  • Kies geen bedrijf dat aan het einde van de maand een oplevering en factuur stuurt en verder geen contact opneemt. Het online marketing bureau moet namelijk ook helpen jouw gehele organisatie te verbeteren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld tips geven over het schrijven van betere teksten of het onderhouden van de website.
  • Online marketing focust zich vaak op de lange termijn. Een bureau kan je binnen een week bovenaan in Google krijgen, maar dit is vaak ook zeer kostbaar. Voor de beste resultaten moet je een bureau zoeken dat een strategie heeft voor de lange termijn.

Wanneer je rekening houdt met al deze punten zullen er al snel een hoop online marketing bureau’s afvallen. Wanneer je toch een aantal goede bureaus hebt gevonden, moet je deze bedrijven wat beter leren kennen. Volg ze op social media, neem een kijkje op de blog en ga eens langs bij een paar workshops. Maak vervolgens een top 3 van de meest interessante bureaus en vraag een offerte aan. Wees niet bang om te vragen waarom juist dit bureau zo uniek is, hoe ze precies te werk gaan en waarom zij jou zo goed van dienst kunnen zijn. De prijs is niet het belangrijkst, als je maar waar voor je geld krijgt.