Een van die lastige vragen die u zichzelf als zzp’er moet stellen is: welk uurtarief of welke prijzen ga ik vragen? Er bestaan geen standaardtarieven die u als richtlijn kunt gebruiken. U zult dus zelf moeten berekenen hoeveel u minimaal moet verdienen en hoeveel u wilt verdienen. U moet daarbij rekening houden met alle onkosten die u maakt op zowel professioneel als persoonlijk vlak. Ook moet u onderzoeken wat uw klanten bereid zijn om te betalen.

Gevaren van een verkeerd uurtarief

Het bepalen van een uurtarief voor uw zzp-diensten is iets waar u veel aandacht aan moet besteden. Waar veel startende zzp’ers niet bij stilstaan is dat ze door een te laag uurtarief klanten kunnen mislopen. Een lage prijs ten opzichte van uw concurrenten kan ervoor zorgen dat mensen gaan twijfelen aan uw capaciteiten en kwaliteit. U loopt ook het risico dat u uzelf tekort doet en uw rekeningen aan het einde van de maand niet kunt betalen. Is uw tarief aan de hoge kant, ook dan zullen potentiële klanten eerder aan u voorbijgaan. Wat is een te laag of een te hoog tarief? Daar komt u achter door op onderzoek uit te gaan en uw concurrenten en doelgroep te onderzoeken.

Wat moet ik minimaal verdienen?

Wanneer u gaat kijken naar wat u minimaal moet verdienen houdt u rekening met de volgende kostenposten:

  • Kosten levensonderhoud
  • Inkomstenbelasting privé per maand
  • Zakelijke kosten pand/vervoer/producten/materiaal/etc.
  • Zakelijke administratiekosten
  • Verzekerings- en pensioenkosten
  • Overige kosten (abonnementen, contributies, etc.)

Bereken aan de hand van deze kostenposten hoeveel kosten u op jaarbasis maakt. Tel vervolgens uw werkbare uren. Bereken als volgt het minimum netto uurtarief door het totaal van de kosten op jaarbasis te delen door het aantal werkbare uren.

Overige factoren

Uiteraard is het ook de bedoeling dat u maandelijks wat overhoudt aan uw activiteiten als zzp’er. Daarom zult u het minimum netto uurtarief graag iets willen verhogen. Maar hoeveel kunt u dit tarief verhogen? Om dat te bepalen gaat u kijken naar factoren als uw eigen marktwaarde. Op welke manier onderscheidt u zich van uw concurrenten? Bent u een autoriteit in uw vakgebied dan kunt u gemakkelijk wat meer vragen, dan wanneer u een nieuwkomer bent. Ook gaat u kijken naar wat uw concurrentie doet. Is er veel concurrentie dan kunt u beter een niet al te hoge prijs vragen. Verder speelt ook de aard, urgentie, omvang en uw relatie met de klant een rol bij het bepalen van de prijs.

Hulp nodig van een ZZP Boekhouder?

Een goede boekhouder is voor elke zzp’er een belangrijke steun in de rug. Op boekhouderzzp.com kunt u altijd terugvallen wanneer u advies nodig hebt over financiële en fiscale zaken of als u hulp nodig hebt met uw zzp administratie.