Een aantal jaar geleden werden kantoorbanen gerelateerd aan een negen tot vijf mentaliteit. Men begon iedere werkdag om negen uur in de ochtend, werkte de hele dag, en ging om vijf uur weer naar huis. Hier was niks mis mee, maar men was op zoek naar meer flexibiliteit. Langzaamaan begon men al een uurtje eerder en ging men een uurtje eerder naar huis, of juist andersom. Tegenwoordig is men een stuk flexibeler dan vroeger, er is simpelweg ook steeds meer vraag naar. Zo is er behoefte aan wat meer vrije tijd in de ochtend om de kinderen naar school te brengen bijvoorbeeld. Dit in combinatie met de mogelijkheid om thuis te kunnen werken is natuurlijk ideaal. Maar wat betekent deze ontwikkeling voor het bedrijfsleven?

Het nieuwe werken

Een effectieve en efficiënte manier om werk leuker te maken voor zowel de organisatie als haar medewerkers, dat is waar het nieuwe werken voor staat. Deze manier van werken gaat hand in hand met de nieuwste technologieën om dit te kunnen realiseren. Wanneer de infrastructuur er op voorbereid is kan men in principe zelf bepalen wanneer er gewerkt wordt. Wel zullen hier regels voor opgesteld moeten worden zo dat het binnen de perken blijft en er geen misbruik van gemaakt wordt. De grootste voordelen van het nieuwe werken richten zich op het reduceren van kosten, verbeteren van de productiviteit en een algehele verbetering van de arbeidsmarktpositionering. Kostenreductie wordt gerealiseerd doordat men minder hoeft te reizen en de kantoren minder groot hoeven te zijn. Niet iedereen zal immers iedere dag op kantoor zijn. Omdat men in grote mate zelf kan bepalen wanneer er gewerkt wordt, wordt er vaak productiever gewerkt. Vrijheid speelt hierbij een grote rol, men kan zelf kiezen waar men gaat werken, zolang het werk maar gedaan wordt. Daarnaast worden werkgevers die deze manier van werken aanbieden vaak aantrekkelijk voor jonge werknemers. Jonge werknemers zijn vaak wat anders ingesteld dan de oudere garde. Men houdt van flexibiliteit en moderniteit. In het volgende artikel vindt u meer over de voordelen van het nieuwe werken.

Medewerkers staan centraal

Het bovengenoemde principe zorgt er voor dat de medewerkers centraal komen te staan. Zij kunnen zelf bepalen waar en op welke tijden zij werken. Daarbij wordt verwacht dat zij goed zelfstandig kunnen werken en op resultaten zullen worden aangestuurd. Leidinggevenden / managers zullen zich hier op in moeten stellen. Men zal taken uit handen moeten gaan geven zodat alles goed gemanaged kan worden.

Een goede ICT omgeving

Om het nieuwe werken mogelijk te kunnen maken zal de ICT omgeving dit op de juiste manier moeten ondersteunen. De flexibiliteit die verwacht wordt creëert de vraag naar een online werkplek. Opslag van data wordt bijvoorbeeld geregeld met een Cloud-dienst. Hierdoor kan er op iedere gewenste locatie gewerkt worden zolang er een internet verbinding is. Ook software zal via de Cloud uitgerold moeten worden. Door gebruik te maken van SaaS(Software as a service) diensten kan dit gerealiseerd worden. Bedrijfsapplicaties kunnen dan als het ware gebruikt worden via internet doordat deze op Cloud-gebaseerde servers draaien.

Om de algehele ICT omgeving goed tot zijn recht te laten komen is het vaak noodzakelijk om bedrijfsprocessen hierop aan te passen / te richten. Wanneer de bedrijfsprocessen hier goed op aansluiten, kunnen de bovengenoemde voordelen gerealiseerd worden.